Motocykle mają wyższy wskaźnik wypadków śmiertelnych. Większy niż samochody, ciężarówki i autobusy. Dane Departamentu Transportu USA za 2005 roku z Systemu Raportowania Analizy Śmiertelności pokazują, że w przypadku samochodów osobowych dochodzi do 18,62 wypadków śmiertelnych na 100 000 zarejestrowanych pojazdów. W przypadku motocykli liczba ta jest wyższa i wynosi 75,19 na 100 000 zarejestrowanych pojazdów – czterokrotnie więcej niż w przypadku samochodów. Te same dane pokazują, że w przypadku samochodów osobowych przejechano 1,56 ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na 100 milionów mil pojazdów, podczas gdy w przypadku motocykli liczba ta wynosi 43,47, czyli 28 razy więcej niż w przypadku samochodów (37 razy więcej zgonów na milę przejechanych w 2007 r.). Ponadto, w przypadku motocykli wskaźnik wypadków znacznie wzrósł od końca lat 90., podczas gdy liczby te znacznie spadły w przypadku samochodów osobowych.
Najczęstszą konfiguracją wypadków motocyklowych w Stanach Zjednoczonych jest sytuacja, gdy kierowca skręci przed motocyklistą, naruszając prawo do drogi. Motocykliści mogą przewidywać i unikać niektórych z tych wypadków poprzez odpowiednie przeszkolenie, zwiększając ich widoczność dla innego pojazdu, utrzymując ograniczenia prędkości i nie spożywając alkoholu ani innych narkotyków przed jazdą. W wielu krajach na świecie, na przykład w Wielkiej Brytanii, funkcjonują organizacje zajmujące się poprawą bezpieczeństwa podróży motocyklami, zapewniając zaawansowane szkolenie dla kierowców, wykraczające poza to, co jest niezbędne do uzyskania podstawowego egzaminu na prawo jazdy.